selamat datang

Jumaat, 30 Januari 2009

Pernah dengar..?


"sebutir nasi sama dgn setitis keringat petani"..hmm..korg pnh dgr x ayat tu..?beberapa thn yg lalu..ade iklan mengenai jgn mmbazir mknn..hu..mungkin iklan ni x brape mmbntu kerna hnya skdr omongan diradio..aku pon xmerase ape2 pon psl iklan ni..siap bt lawak lgi.."Eee..geli aa bandingkan peluh org ngn nasi.."hu..korg cmtu..?utk korg nk tau..gmbr tu aku amik dr dpn bilik aku..bukak tingkap je nmpk sawah terbentang luas..waa..nyaman..tenang..
then..bile dh smpi time nk tuai padi tu..ade la byk petani yg turun utk ambil hasil padi..aku terigt blk iklan tu..smbil mkn nasi aku usha diorg bt keje..n lps tu aku perhatikan rmh2 diorg..hhmm..bole dikatekan hmpir sume punyai rmh yg daif..sekadarnya sje..byk bygn yg lintas kt kepala aku..diorg keje keras..tp dpt sket.sebole2nye nk kutik sume beras yg ade..tp aku..?hmm..mknn xsdp je..buang..hhmm..nk nanges jgk aa time tu..sebak..syahdu..menyesal..sob3..
moral of the story..jgn la jdi mcm aku..jdi la seorg yg pndai menghargai pengorbanan org lain..xkire sape dia..dgn cara itu..ia melatih kite utk berfikiran luas n jao sebagaimana perlu bg seorg khalifah Allah..(^_^)

Tiada ulasan: