selamat datang

Isnin, 28 September 2009

Depres pada Remaja




Seorang remaja yang terlihat tidak gembira merupakan hal yang biasa. Namun, perlu diwaspadai bila perasaan tidak bahagia tersebut terus berlanjut sampai lebih dari dua pekan. Ada banyak alasan mengapa seorang remaja merasa tidak bahagia. Lingkungan yang penuh tekanan dapat memicu depresi. Dengan adanya depresi, dapat muncul perasaan merasa bersalah, menurunnya performa di sekolah, interaksi sosial, menyimpangnya orientasi seksual, maupun terganggunya kehidupan remaja di keluarganya.

Depresi merupakan gangguan serius yang dapat mempengaruhi pikiran, perasaan, perilaku, dan kesehatan secara umum. Depresi tidak mengenal usia. Tua, muda, dewasa, bahkan remaja bisa terkena depresi. Dengan dipicu permasalahan sepele, bisa saja remaja yang mengalami depresi melakukan hal-hal yang tidak dibayangkan orang umum. Yang paling membahayakan dari depresi adalah munculnya ide bunuh diri atau melakukan usaha bunuh diri.

Depresi adalah..

Depresi merupakan suatu gangguan mental yang spesifik yang ditandai dengan adanya perasaan sedih, putus asa, kehilangan semangat, merasa bersalah, lambat dalam berpikir, dan menurunnya motivasi untuk melakukan aktivitas.

Tanda Depresi adalah..
Perhatikan tanda-tanda berikut untuk mengetahui adanya depresi pada remaja :

* Merasa sedih, cemas, dan tidak memiliki harapan
* Tidak nafsu makan, atau banyak makan yang menyebabkan penurunan maupun kenaikan berat badan dalam waktu singkat
* Terjaga di malam hari, namun tidur sepanjang siang
* Menarik diri dari teman-temannya, murung
* Aktivitas dan prestasi di sekolah menurun, menurunnya motivasi dan minat
* Mudah marah dan tersinggung, menjadi sensitif terhadap kritikan
* Rendah diri dan merasa sangat bersalah
* Konsentrasi menurun, sulit mengambil keputusan
* Adanya perubahan dalam kebiasaan makan maupun tidur
* Memiliki pikiran untuk melakukan bunuh diri


Jika tanda tersebut terjadi beberapa hari sampai beberapa minggu, sebaiknya segera dikonsultasikan pada tenaga kesehatan. Treatmen yang dilakukan dapat berupa terapi dengan cara berbicara, maupun menggunakan obat.

Pengobatan Depresi pada Remaja adalah..
Terdapat berbagai metode terapi yang dapat dilakukan bagi remaja yang mengalami depresi. Tenaga kesehatan akan mempertimbangkan metode yang tepat bagi masing-masing individu. Diantaranya dengan menggunakan cognitive behavioral therapy, psychodinamic psychotherapy, interpersonal psychoterapy, terapi supportif ataupun menggunakan obat-obatan.

Masukan bagi Orang Tua adalah..
Menjadi orang tua dari seorang remaja merupakan suatu tantangan tersendiri. Beberapa teknik komunikasi akan sangat diperlukan dan membantu orang tua dalam membasarkan anak remaja.

* Ketika mendisiplinkan anak, tidak dengan cara menghukum dan membuatnya malu. Ganti hukuman dengan membantu anak memberikan solusi dengan cara yang baik. Hukuman dan rasa malu dapat membuat seorang remaja merasa tidak berguna
* Biarkan anak remaja anda melakukan kesalahan. Sikap overproteksi atau orang tua yang selalu mengambil keputusan membuat remaja membuat mereka yakin bahwa mereka tidak memiliki kemampuan. Hal ini dapat membuat kepercayaan dirinya berkurang.
* Berikan ruang bagi remaja untuk ‘bernafas’. Jangan mengharapkan mereka melakukan sesuatu sama persis sesuai keinginan orang tua.
* Tidak memaksa anak untuk memiliki kegiatan dan pengalaman yang sama dengan anda sewaktu remaja dahulu.
* Jika anda mencurigai bahwa anak mengalami depresi, berikan waktu untuk mendengarkan masalahnya. Meskipun ana berfikir bahwa masalahnya bukanlah permasalahan serius. Membuka komunikasi antara orang tua dan anak merupakan hal penting, apalagi ketika anak memperlihatkan gejala menutup diri.
* Luangkan waktu untuk mendengarkan masalah mereka tanpa kritikan ataupun menghakimi.
* Jangan pula meremehkan apa yang mereka rasakan, kadang remaja mempunyai reaksi yang berlebihan terhadap suatu masalah tetapi sebaiknya orang tua coba mengerti bahwa apa yang mereka rasakan benar terjadi.
* Kadang remaja tidak mencari saran ataupun solusi atas masalah mereka, lebih kepada dukungan dan penerimaan saja, jadi apapun yang terjadi yakinkan sang remaja bahwa anda akan selalu mendampingi dan membantu mereka kapanpun diperlukan
* Begitu sang remaja merasa siap untuk menyampaikan masalah mereka, jangan potong dengan interupsi ataupun berusaha mengatur, dengarkan saja cerita mereka.

Bila memang masalah yang terjadi sudah diluar kemampuan remaja dan anda sendiri, beritahukan kepada mereka tentang kemungkinan kondisi yang ada serta diskusikan cara alternatif lain supaya masalahnya dapat terbantu.

Selasa, 7 Julai 2009

Cerita tentang Bulan..(^_^)



alkesah bermula~
bertarikh 7/7/09..
disuatu malam yg dingin dan mendamaikan..
seluruh alam bagai menyambut kehadiran nya..
dimulai warna terang benderang di balik gunung-gunung tinggi..
perlahan..
tapi pasti..
keluar menunjukkan keindahan..
memancar kan sinar dikala bumi kegelapan..
warna yg unik..
enak mata memandang..senang hati melihat..
kerna dibalik suluhan itu ada tanda kebesaran dan keindahan yg maha Esa~~

Khamis, 28 Mei 2009

Erti HIDUP pada MemBeRi~



salam..ape kaba kawan2..?moga semua dlm rahmat kesihatan yg penuh..disebalik kesibukan dlm urusan kita seharian mungkin kita sll tlupa yg kita sentiasa dlm keadaan sehat..
mafhum dr sebuah sebuah hadis "dua nikmat yg selalu dilupakan oleh manusia adalah nikmat sihat dan masa lapang"...

2 hari lepas ade kempen donor darah kt fakulti sempena hari anti rokok..eh2..mksdnye derma darah(donor=derma)so aku dgn smgt nya pegi la nk derma darah..hari 1st x dpt derma sbb klas penuh...n d 2n time dtg baru la dpt derma..aku ajk la kwn2 yg lain utk derma skli..n mcm2 la respon yg aku dpt..
"eh,takut jarum la.."
"darah x cukup..xmolah"
"eh,jom2..aku byk darah ni nk kasi"
huhu..n byk la lagi respon sepnjng aku bt promosi kt kwn2 lain...
n aku rs lega+puas+gembira lps derma tu..(^_^)

balik kpd hadis kt ats td..
mmg benar la kata2 ar-Rasul S.A.W. yg mane manusia ni mmg sering lupa ttg nikmat sehat ni..kdg2 kite sll sehat smpi tfikir,bila la aku nk sakit ni..hu..kita sering lupa kn nikmat sehat tu dgn cara x jage kesihatan kita sendiri..
Bg aku..tidak cukup la dgn hnya mengucapkn rs syukur dpt memadai kenikmatan yg kita dpt..so aku berasa dengan aku derma darah aku akn mmbantu org lain utk menjadi sehat..mungkin ape yg aku bt ni x mndtg kesan yg besar pn..tp igt la keikhlasan tu yg dinilai oleh ALLAH.. (^_^)

kesimpulannya..sama2 la kita menjaga nikmat kesihatan dan scra x lngsung mmberi sbgai tnda kesyukuran kita..moga amalan seramai 96org yg mendonorkn darah di rahmati ALLAH dn diganjar sesuai keikhlasn mereka..Amin~~(^_^)

Khamis, 21 Mei 2009

Tetamu dari seberang~



Salam..tanggal 14hb mei..
aku diajk oleh NYDP PKPMI utk menyambut student UKM fakulti sains kesihatan bersekutu..meraka yg seramai 26 orang termasuk pensyarah yg mengiringi mereka..(klau slh tlg betulkan(^_^)dlm gmbr kt ats tu adelah pengarah prog..nama dia farid..dia ada kenalan kt padang ni..hu~

Prog pertama diorg kt padang ni adalah bertemu ngn ahli dekanat FK UNAND..sedikit perbincangan n pengenalan ttg unand.n ktorg dpt masukkan ttg status universiti di indonesia.keadaan nya begini..
--pd prog PBL,utk clerkship disediakan 86 minggu..tp klau ikut rule n regulation pd MMC perlu 120 mmgu utk memenuhi syarat..
--akan tetapi hasil produk universiti indonesia sndiri menyatakn bhwa sudah cukp 86 mggu itu kerna dgn sistem PBL kita tlh menjalani prktikal sjk dr kuliah lgi..(skillab)..jd x pyh buang masa utk mencukup kan 120 mmgu tsebut..
--kelebihan touch pasien jgk byk mmbantu dlm pembinaan skill DR keluaran universiti di indonesia..
--jadi masih peringkat pending status kita yg bljr kt cni..

then..lps sume taklimat tu..diorg dihidangkan nasi ampera..sume kelihatan nya berselera makan..hu~ sedap kot bg diorg..

lps hbis makan tu..
kami ikut diorg trus ke unand ats utk jmpe ngn pak rektor..
dlm perjalanan tu ktorg jg tour guide n bkongsi ape yg diorg tnye(byk gile diorg tnye!!huhu..)smpi diats pon di beri taklimat lgi..
hu~
hbs je taklimat tu..diorg nk trus ke bukit tinggi..hmm..berakhir la pertemuan 4 jam kami ngn anak2 malaysia ni..rase terubat rindu sket sbb dpt tetamu..
walaupon hanya 4 jam kami berjumpa,tapi dpt rase kn nikmat nya ukhuwah tu..(^_^)

sedikit renungan..
# Ikhlas.

Ukhuwah seorang muslim terhadap muslim lainnya, haruslah dilandasi dengan keikhlasan kepada Allah SWT. Ukuhwah yang terlahir bukan karena sesuatu yang bersifat keduniaan, atau karena termotivasi oleh kepentingan tertentu. Karena apabila ukhuwah telah tercampur dengan ketidak ikhlasan, maka sudah menjadi hak Allah apabila tidak menerima ukhuwah yang seperti itu.Kisah yang terdapat dalam hadits, yang menceritakan seorang pemuda yang ingin mengunjungi ‘saudara seimannya’ ;

Dari Abu Hurairah ra, bahwa seorang pemuda mengunjungi saudaranya di kota lain. Di tengah perjalanannya, Allah mengutuskan padanya seorang malaikat (yang menyamar). Ketika malaikat tiba padanya, berkata, ‘Wahai pemuda, engkau hendak kemana?’ Ia menjawab, ‘aku ingin bersilaturahim ke tempat saudaraku di kota ini.’ Malaikat bertanya lagi, ‘Apakah maksud kedatanganmu ada kepentingan duniawi yang ingin kau cari?’ Ia menjawab, ‘Tidak, selain hanya karena aku mencintainya karena Allah SWT.’ Kemudian malaikat berkata, ‘sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, diperintahkan untuk menyampaikan kepadamu bahwa Allah telah mencintaimu, sebagaimana kamu mencintai saudaramu tersebut. (HR. Muslim)

menunjukkan bahwa ukhuwah itu harus ikhlas semata-mata cintanya hanya karena Allah. Dan ukhuwah seperti inilah yang akan membuahkan mendapatkan cinta dari Allah SWT.

Swine Flu H1N1



Swine Flu Symptoms

It is essential that you learn how to identify the symptoms of Swine Flu H1N1, regardless of where you live in the world. Many professionals from the Centers for Disease Control and Prevention, as well as the World Health Organization strongly believe that this contagious condition may be the next pandemic that the world faces. Individuals from many different countries are suffering from the effects of this outbreak. In this medical guide, you will be given the symptoms that are most commonly associated with the Swine Flu H1N1.

Step One:

One of the first symptoms that have been identified with the 2009 H1N1 Flu is the onset of a fever. A fever is referred to as pyrexia by medical professionals. The average individual has a temperature of approximately 98.6F. While anything over this number may indicate the presence of a fever, most doctors agree that those over the 100.4F range have a fever that requires assistance. There are many symptoms associated with the onset of a fever considering the fact that it is regulated by a part of the brain referred to as the hypothalamus. This may include stiffness in the muscles of the body, feeling the sense of being cold, and even a heart rate that is increased as a result of constriction in the blood vessels.

Step Two:

The next symptoms associated with the Swine H1N1 Flu are a sore throat that may or may not be accompanied by a mild to severe cough. Individuals who contract an infection such as the Swine Flu that is viral in nature commonly experience these two symptoms. The Swine Flu is known to result in respiratory complications. If you notice either the onset of a cough or the development of tenderness in the throat, it is important to consider seeking medical testing.

Step Three:

If you happen to contract the Swine Flu, or the 2009 H1N1 as it is now being referred, you may suffer from gastrointestinal complications such as vomiting, bloating, and diarrhea. Many individuals who have been diagnosed have had these symptoms during the course of their condition, but then there are others that have not experienced these issues.

Step Four:

Aches throughout the body are a common symptom associated with this condition. You may feel aches throughout the muscles of the body as a result of fever, or you may experience a headache. Often, this soreness is a direct result of the constriction of muscles and blood vessels due to fever, but it may also be a result of the body fighting off the infection.

Step Five:

Many who suffer from the virus may discover that they feel extreme levels of fatigue. The body is hard at work in trying to overcome the challenges that the Swine Flu is causing it, so as a result one may feel exhausted.

Step Six:

Dizziness is another symptom that many who have been diagnosed with the 2009 H1N1 Virus are experiencing. This is typically indicated by a sensation that one's surroundings are spinning or moving. While this is also a symptom of conditions such as inner ear complications, blood pressure issues, and restrictions in the natural flow of blood through the body, it has been identified as a possible symptom of concern during the current situation involving the Swine Flu. Be certain to learn how to identify the symptoms of Swine Flu H1N1 so that you may properly protect yourself and others.

Ahad, 5 April 2009

Transkripsi n Translasi



minggu lepas blaja mengenai biosintesis protein dlm sel..sungguh aku teruja bila dah blaja ngn lebih mendalam..walaupon time blaja kt sekolah dl still blur2..pensyarah aku kate..mmg hebat ciptaan tuhan..dalam sel sekecik ni ada sejumlah proses yg sgt kompleks n menarik utk dipelajari..apa yg aku dpt simpul kn :
1. walau sekecil apa hatta sebsr zarah pun ciptaan Allah,mesti ada fungsi nye..apatah lagi sebesar seorg manusia..
2. setiap sesuatu menpunyai fungsi masing2 dan berkerjasama supaya mendptkn hasil yg maksimal.jika ade slh 1 kompenan yg rosak pasti akan mmbantutkan proses.
3. dlm sel terdpt ahli rujuk iaitu nukleus atau dlm nya ada terkandung kod genetik yg disebut DNA.disimpulkan kita harus mengambil sesuatu arahan atau ilmu juga dari yg ahli ttg itu..
4. walau pon hampir keseluruhan proses ni telah diketahui,tp masih ade sedikit yg masih tidak dpt di rungkai oleh para ahli saintifik.ini menunjukkan ilmu Allah tidak terbatas dan manusia mmg tidak mmpu utk mendapatkn semua nya..
mungkin ni pengajaran utk saya..tapi alangkah baik nye dpt dikongsikan bersama..(^_^)

Ahad, 22 Mac 2009

kisah si botak kurus~



mungkin peristiwa ni x berapa menarik tp bg aku suatu yg jarang n 1st time berlaku dlm hidup aku..kalu nk tau..kene tnye personal..huhu..

A Moment To Remember...(^_^)

Sabtu, 21 Mac 2009



rindu kt my family..love u all so much~~(^_^)

Isnin, 16 Mac 2009

Rungsing...??


Rawatan oleh pakar kulit penyelesaian terbaik jika penggunaan syampu tak berkesan
KELEMUMUR mungkin masalah biasa bagi sesetengah orang, namun bukan perkara wajib yang mesti dialami, apatah lagi ia boleh ditangani dengan pelbagai jenama syampu berubat.
Kelemumur sebenarnya masalah kulit kepala yang boleh dialami oleh sesiapa saja termasuk bayi, kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. Kebanyakan kes kelemumur tidak memerlukan rawatan doktor, tetapi jika selepas beberapa minggu menggunakan syampu berubat, kelemumur tidak hilang atau kulit kepala menjadi merah dan bengkak, anda mungkin perlu berjumpa pakar kulit.
Ramai orang beranggapan kelemumur itu berkaitan dengan masalah kebersihan dan kekerapan anda membasuh rambut. Sebenarnya tidak, kelemumur tetap berlaku walaupun anda bersyampu atau sebaliknya.
Kelemumur sebenarnya sebahagian daripada proses normal pertumbuhan sel kulit kepala yang baru. Ia selalunya dikaitkan dengan proses sel kulit tumbuh dan mati lebih cepat berbanding masa yang sepatutnya.
Proses pertumbuhan sel kulit baru menyebabkan sel kulit lama mati dan gugur dari kulit kepala. Proses itu akan lebih cepat apabila seseorang itu berkelemumur. Sel itu juga membentuk keruping yang lebih besar dan jelas dilihat pada mata kasar.
Bagaimanapun, punca sebenar bagaimana kelemumur terjadi tidak diketahui. Secara umumnya, ia dikaitkan dengan kewujudan fungus dikenali sebagai ‘pityrosporum ovale’. Fungus itu menyebabkan seseorang mengalami kelemumur.
Fungus ini tinggal di kulit kepala, bagi mereka yang sihat ia tidak akan menyebabkan sebarang masalah. Ada kalanya apabila jumlahnya terlalu banyak ia menyebabkan kegatalan dan sel kulit gugur.
Kelemumur adalah fenomena global dan dialami oleh kebanyakan orang. Ia terjadi di kalangan dua hingga lima peratus populasi, tidak kira dewasa atau kanak-kanak termasuk bayi seawal usia tiga bulan.
Kelemumur akan menyebabkan kulit kepala terasa gatal dan kelihatan berkuping-kuping. Kelemumur bukan masalah berjangkit dan bukan masalah serius. Ada kalanya ia sukar dirawat dan memalukan.
Secara umumnya, kelemumur ditangani dengan syampu berubat dan kekerapan anda untuk bersyampu. Namun, jika syampu tidak banyak membantu, anda mungkin perlu membuat temujanji dengan pakar kulit.

INFO: Golongan berisiko alami kelemumur
# Ia bermula pada peringkat usia dewasa dan berterusan hingga pertengahan usia. Namun, ada juga mereka yang berhadapan dengan kelemumur sepanjang hayat.
# Lelaki lebih kerap berhadapan dengan kelemumur. Dipercayai hormon lelaki memainkan peranan utama dalam hal ini. Lelaki juga mempunyai kelenjar penghasilan minyak pada kulit kepala yang lebih besar berbanding wanita. Justeru, ia menyumbang kepada terjadi kelemumur.
# Rambut dan kulit kepala yang berminyak
# Diet pemakanan yang kurang zink, vitamin B dan sesetengah jenis lemak.
# Masalah penyakit berkaitan neurologi.

INFO: Punca
# Kulit kering - punca biasa yang menyebabkan kegatalan dan kulit berkeruping.
# Kulit gatal dan berminyak - menyebabkan kulit bertanda kemerahan dan berminyak.
# Kurang bersyampu
# Masalah kulit seperti psoriasis
# Ekzema pada kulit kepala
# Sensitif pada bahan kimia yang digunakan dalam syampu rambut
# Perubahan hormon
# Tekanan
# Masalah neurologi
sumber: Mayoclinic.com.

Rabu, 4 Mac 2009

ORaNG YG PaLinG BijaK

HAPPY BIRTHDAY NADIA DIANA HAMZAH...(^_^)



odw blk dr celebrate besday nad kt nagoya tu..aku tibe t'igt kt sebuah hadis..yg mafhum nya adalah : "org yg plg bijak adalah org yg sentiasa mengingati mati dan bersedia kearah itu"
hmm..besday maksud nye ulangtahun kelahiran kite.mcm yg kite sume tau..HIDUP,MATI,JODOH,REZKI hanya ALLAH SWT yg tau..bole kite simpul kn yg umur kite dh ditetapkan kt luth mahfuz cne..so bile kite sambut besday..sma la kita mengingati semakin kurang setahun umur kita n semakin hampir kita ngn kepulangan ke rahmatullah..hmm..btol gak kn..ade baik nye kite clbrte..bole jadi itu dikira sebagai ibadah n ditambah pahala..tp pasti ngn cara yg btol..betul kan...??(^_^)

Speed KiLLs~




ptg tadi..
aku kuar dr rumah..
sbb rs 'pns' dlm umah..
terasa bahang konflit yg maha hebat..
aku gegas kuar ngn motor buruk aku..
pecut ngn kelajuan yg hmpir ngn kelajuan cahaya..
aku xtau pe tujuan aku..
serabut pale otak aku..
aku ttp tutup mata utk ilangkn sume bygn dlm kepala tu..
bukak mata je..
ade lori depan aku..
lost kontrol n aku terbang tinggi melihat burung2 di langit biru...
~~~~~~~~~~~~~~~GELAP~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

aku bukak mata..
lihat sekeliling..
aku diatas katil..
waktu slps asar..
rupe nya aku bermimpi..
detak jantung hampir terasa keluar kerna kuat nya..
lps tu aku bgn n amik wudhuk..
solat..
lps tu bertafakur sejenak..
aku bt kesimpulan dr ape yg aku mimpikan :

1. aku masih beruntung kerna Allah bagi peringatan time aku tgh tido.bukan secara real bile aku bwk motor(aku mmg suke bwk motor laju2)
2. jgn memandu dlm keadaan unstable emotion.
3. semai la kasih syg disekeliling kite,supaya tak berlaku unstable emotion.
4. JGN TIDO LEPAS ASAR!!!

moral of d story is : sayangi keluarga anda, semakin hari semakin sayang..(^_^)

Pulang~

salam alaik...
sudah lama tak mengupdate blog ni..
maaf klau ade teman2 yg ternanti2 cite baru..
maklum la 2 mggu lps kitorg dak2 padang cuti sem n balik msia..
alhamdulillah cuti yg bermanfaat dan byk hikmah..
sgt terharu dpt pulang ke tanah air tercinta..
dpt bertemu keluarga terutama nya dpt berkenalan ngn kakak ipar yg sebelum ni x penah jumpe..
tahniah atas pernikahan kalian..
moga berkekalan sampai syurga~
maaf kpd teman2 yg xsempat kite nk bersua muka..
berukhwah n mengenang kembali memori..
thnks kpd kwn2 yg sempat kite beramah mesra..
sehingga aku dpt merasa kuat nya ikatan bersama..
thnks juga utk muallim n muallimah di Hira'..
di ats segala "recharge" semangat n keazaman utk berbakti kpd ummat..

~~doa n sujud~~

Selasa, 10 Februari 2009

Tenggang oh Tenggang~


alkisah bermula entah bile.bile seorg laki yg macho bernama azrul tiba di sebuah perkampungan stlh sesat diPadang.perkampungn berhampiran ngn pantai.dia terus berjln utk mencari tmpt berehat.akhir smpi di teluk yg ada batu2 utk duduk berehat.tiba2 dia ternmpk semcm ukiran di dinding batu tu.dgn kemahiran nya membaca bahasa jawa+sanskrit+yunani kuno..dia menterjemahkn ukiran2 tu.dan ni lah hasil terjemahan beliau..
seorg ank muda miskin pegi belayar.dia mnjadi kaya n playboy.tinggl si ibu bersama bebek2 n ternak lain nye.secara x sengaja dia belayar ke tmpt asal nya dan berhnti utk cr ayam utk jd kn bekalan.si ibu tua merayu2 kata ini ibu mu.namun mmg dasar anak mertua yg kurg ajar.dia hasut suami dia supaya x mengaku.last2 ibu tu sumpah menjd batu.
-End of The Story-
moral of the story is..sayangi keluarga anda,semakin hari semakin sayang..(^_^)

Isnin, 9 Februari 2009

aku cinta kamu~kamu cinta aku~


Soalan

Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam?

JAWAPAN

Saya telah menyertakan jawab di ruangan artikel bahasa Inggeris, bagi membantu rakan-rakan yang kurang selesa memahami bahasa inggeris, disertakan jawapan ringkas saya berkenaan sambutan hari valentine.

Asal-usul Valentine

Tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulukala. Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.

Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah. (http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine)

Justeru, secara ringkasan saya boleh simpulkan seperti berikut :-

1) Perayaan dalam Islam telah disebutkan oleh Nabi iaitu dari sabdaan Nabi SAW :

(إن لكل قوم عيدا وإن هذا عيدنا)

Ertinya : Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita" ( Riwayat AL-Bukhari, 952 ; Muslim, 1892)

Justeru, sebarang perayaan yang disambut oleh umat Islam mestilah terhad kepada dua perayaan ini sahaja.

Bagaimanapun, jika sesuatu majlis, keraian dan sambutan itu dianjurkan bukan atas asas, nama agama serta tiada kaitan dengannya bahkan dibuat atas dasar adapt semata-mata. Ianya boleh dan harus diraikan dengan syarat sambutannya tidak diserapi apa jua unsur maksiat dan syirik. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan Negara, sambutan ulangtahun penubuhan sesebuah syarikat dan sebagainya. Cuma ia bukanlah disambut sebagai hari raya ketiga atau keempat, tetapi hanya sebagai majlis keraian setaraf dengan majlis perkahwinan dan sepertinya sahaja.

Ini bermakna, tujuan dan asal usul perayaan itu perlulah disemak. Maka jika disemak perayaan Valentine ini. Ternyata ia berasal dari cerita dongeng, karut dan syirik berakitan dewa dan sebagainya.

2) Tidak harus pula meniru orang Kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan. Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma' (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)

3) Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif. Hal ini sesuai dengan hadis :

"Cintailah manusia seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).

Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan arti kasih sayang terhadap umat manusia.

Rasulullah saw. bersabda : "Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap saudaranya lebih dari tiga hari" (Muslim)

Kasih sayang dalam Islam diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahmi, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditimpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma'ruf) dan mencegah dari perbuatan munkar

4) Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan sepertinya.

5) Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :

"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )

Diriwayatkan dari Umar r.a. bahwa dia pernah mendengar Rasulullah s,a.w. bersabda:

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada suatu hidangan yang padanya diedarkan arak." (Riwayat Ahmad)

Maka majlis arak yang haram itu adalah sama hukumnya dengan majlis Valentine yang juga haram.

6) Hukum memberikan hadiah sempena hari Valentine juga adalah menjadi haram berdasarkan kaedah dari firman Allah : "Janganlah kamu bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan"

Bagaimanapun hukum menjual bunga sahaja, ia tidak kurang dari kategori jualan yang syubhah, makruh atau haram khas di hari Valentine.

Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:

Rajul: Bolehkah saya jual?

Nabi: Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.

Rajul: Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?

Nabi: Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.

Rajul: Habis, apa yang harus saya perbuat?

Nabi: Tuang saja di dalam parit air. (Al-Humaidi dalam musnadnya)

Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hokum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.

7) Dilarang juga saling mengirim ucapan bersempena hari ini.

sumber: http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=292&Itemid=91

renung2kan dan selamat beramal...(^_^)

Jumaat, 6 Februari 2009

makan free kat hotel..


(credit utk amir zharif sbb dia yg tlg tgkpkan gmbr ni...(^_^)...)

kenal x sape tu..?tu la Prof Uthman Almuhammadi atau biase dikenal dengan Ust Uthman yg sll kuar kt TV sbgai penceramah..mggu lps beliau bersama mufti kelantan,kedah dan johor beserta YADIM mengadakan seminar kat bukit tinggi.ada kesempatan diorang ajk berjumpe ngn student msia kt Padang.ada talk dan perbincangan slps dijamu mkn mlm..byk ilmu yg ktorg dpt dr ilmuan2 ni..first time jumpe ngn mufti secara live..n diorg very nice n ramah..ni antara aku petik dari ucapan yg dismpai kn oleh Ust Uthman..

The Art of Personal Change
1. Paksa diri utk buat baik; paksa diri utk jauhi keburukan.
2. Pantau diri dlm buat baik; pantau diri dlm buat keburukan.
3. Hisab diri dlm buat kebaikan; hisab diri dlm buat keburukan.
4. Beri anugerah bila buat kebaikan; hukum diri bila buat keburukan.
5. Tambah azam utk buat kebaikan; tambah azam utk jauhi keburukan.
6. Tambah cela diri apabila tidak sempurna.

renung2kan dan selamat beramal...(^_^)

Rabu, 4 Februari 2009

Mengapa Yahudi Bijak?


di ambil dr sebuah thesis di sebuah universiti di amerika.renung2kan dan selamat beramal..

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor.

Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya. Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar?

Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni.

Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau.

Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya.

Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak. Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan.

menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan. Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.

Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah. Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka.

Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!) Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan.

Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!.

Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti. Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan.

Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia!

Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen. Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif.

Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah! Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul.

Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik.

Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok.

Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!! Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini.

Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana?

Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja.

Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato! Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

Ahad, 1 Februari 2009

Diare



Diare
DEFINISI
Diare adalah peningkatan volume, kecairan atau frekuensi buang air besar.

Diare yang disebabkan oleh masalah kesehatan biasanya jumlahnya sangat banyak, boleh mencapai lebih dari 500 gram/hari.
Orang yang banyak makan serat sayuran, dalam keadaan normal bisa menghasilkan lebih dari 500 gram, tetapi konsistensinya normal dan tidak cair.

Dalam keadaan normal, najis mengandung 60-90% air, pada diare airnya bisa mencapai lebih dari 90%.

PENYEBAB
DIARE OSMOTIK

Diare osmotik terjadi bila bahan-bahan tertentu yang tidak dapat diserap ke dalam darah, tertinggal di usus.
Bahan tersebut menyebabkan peningkatan kandungan air dalam tinja, sehingga terjadi diare.

Makanan tertentu (buah dan kacang-kacangan) dan heksitol, sorbitol juga manitol (pengganti gula dalam makanan dietetik, gula-gula dan gula-gula getah) dapat menyebabkan diare osmotik.

Kekurangan laktase juga bisa menyebabkan diare osmotik. Laktase adalah enzim yang secara alami ditemukan dalam usus halus, yang mengubah gula susu (laktosa) menjadi glukosa dan galaktosa, sehingga dapat diserap ke dalam aliran darah.
Jika orang mengalami kekurangan laktase minum susu atau makan produk olahan susu, maka laktosa tidak akan diubah tapi terkumpul di usus dan menyebabkan diare osmotik.

Beratnya diare ini tergantung dari jumlah bahan osmotik yang masuk.
Diare akan berhenti jika penderita berhenti memakan atau meminum bahan tersebut.


DIARE SEKRETORIK

Diare sekretorik terjadi jika usus kecil dan usus besar mengeluarkan garam (terutama natrium klorida) dan air ke dalam tinja.
Hal ini juga bisa disebabkan oleh toksin tertentu seperti pada kolera dan diare infeksius lainnya.

Diare bisa sangat banyak, bahkan pada kolera bisa lebih dari 1 liter/hari.

Bahan lainnya yang juga menyebabkan pengeluaran air dan garam adalah minyak kastor dan asid hempedu (yang terbentuk setelah pengangkatan sebagian usus kecil).

Tumor tertentu (misalnya karsinoid, gastrinoma dan vipoma, juga dapat menyebabkan diare sekretorik.


SINDROMA MALABSORBSI

Sindroma Malabsorbsi juga bisa menyebabkan diare.
Penderita sindroma ini tidak dapat mencerna makanannya secara normal.

Pada malabsorbsi yang menyeluruh, lemak tertinggal di usus besar dan menyebabkan diare sekretorik, sedangkan adanya karbohidrat dalam usus besar menyebabkan diare osmotik.

Malabsorbsi mungkin juga disebabkan oleh beberapa keadaan seperti:
- Sariawan non-tropikal
- Insufisiensi pankreas
- Pengangkatan sebagian usus
- Aliran darah ke usus besar yang tidak adekuat
- Kekurangan enzim tertentu di usus halus
- Penyakit hati.


DIARE EKSUDATIF

Diare eksudatif terjadi jika lapisan usus besar mengalami peradangan atau membentuk tukak, lalu melepaskan protein, darah, lendir dan cairan lainnya, yang akan meningkatkan kandungan serat dan cairan pada tinja.

Diare ini dapat disebabkan oleh berbagai macam penyakit seperti:
- Kolitis ulserativa
- Penyakit Crohn (enteritis regional)
- Tuberkulosis
- Limfoma
- Kanker.

Jika mengenai lapisan rektum, penderita akan merasakan desakan untuk buang air besar dan sering buang air besar, karena rektum yang mengalami peradangan lebih sensitf terhadap peregangan oleh tinja.


PERUBAHAN PASASE USUS

Perubahan pasase usus bisa menyebabkan diare.
Untuk mendapatkan konsistensi yang normal, tinja harus tetap berada di usus besar selama waktu tertentu. Tinja yang terlalu cepat meninggalkan usus besar, akan berbentuk encer/cair. Tinja yang terlalu lama berada di usus besar, konsistensinya keras dan kering.

Banyak keadaan dan pengobatan yang dapat mempersingkat keberadaan tinja dalam usus, diantaranya:
- Hipertiroid
- Pengangkatan sebagian usus halus atau usus besar
- Pembedahan perut
- Pengobatan tukak yang memotong saraf vagus
- Operasi bypass pada usus halus
- Obat-obat antasid dan pencahar yang mengandung magnesium, prostaglandin, serotonin bahkan kafein.


PERTUMBUHAN BAKTERI BERLEBIH

Pertumbuhan bakteri berlebih adalah pertumbuhan bakteri alami usus dalam jumlah yang sangat banyak atau pertumbuhan bakteri yang secara alami tidak ditemukan di usus.
Hal ini bisa menyebabkan diare.

Bakteri alami usus memegang peranan penting dalam proses pencernaan. Karena itu, gangguan pada bakteri usus bisa menyebabkan diare.

GEJALA
Selain menimbulkan rasa tidak nyaman, rasa malu karena sering ke toilet dan terganggunya aktivitas sehari-hari; diare yang berat juga dapat menyebabkan kehilangan cairan (dehidrasi) dan kehilangan elektrolit seperti natrium, kalium, magnesium dan klorida.

Jika sejumlah besar cairan dan elektrolit hilang, tekanan darah akan turun dan dapat menyebabkan pingsan, denyut jantung tidak normal (aritmia) dan kelainan serius lainnya.
Resiko ini terjadi terutama pada anak-anak, orang tua, orang dengan kondisi lemah dan penderita diare yang berat.

Hilangnya bikarbonat bisa menyebabkan asidosis, suatu gangguan keseimbangan asam-basa dalam darah.

DIAGNOSA
Pertama-tama, dipastikan dulu apakah diarenya timbul tiba-tiba dan untuk sementara waktu atau menetap.
Dilihat juga apakah:
- penyebabnya adalah perubahan makanan
- terdapat gejala lain seperti demam, nyeri dan ruam kulit
- ada orang lain yang juga memiliki gejala yang sama.

Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala dan hasil pemeriksaan contoh tinja.
Pemeriksaan tinja meliputi bentuknya (cair atau padat), baunya, ditemukannya lemak, darah atau zat-zat yang tidak dapat dicerna, dan jumlahnya dalam 24 jam.

Bila diare menetap, dilakukan pemeriksaan mikroskopik tinja untuk:
- mencari sel-sel, lendir, lemak dan bahan lainnya
- menemukan darah dan bahan tertentu yang menyebabkan diare osmotik
- mencari organisme infeksius, termasuk bakteri tertentu, amuba dan Giardia.
Bila secara sembunyi-sembunyi mengkonsumsi pencahar, maka pencahar yang diminum bisa ditemukan dalam contoh tinja.

Untuk memeriksa lapisan rektum dan anus dapat dilakukan sigmoidoiskopi.
Kadang-kadang perlu dilakukan biopsi (pengambilan contoh lapisan rektum untuk pemeriksaan mikroskop).

PENGOBATAN
Diare merupakan suatu gejala dan pengobatannya tergantung pada penyebabnya.
Kebanyakan penderita diare hanya perlu menghilangkan penyebabnya, misalnya permen karet diet atau obat-obatan tertentu, untuk menghentikan diare.

Kadang-kadang diare menahun akan sembuh jika orang berhenti minum kopi atau minuman cola yang mengandung cafein.

Untuk membantu meringankan diare, diberikan obat seperti difenoksilat, codein, paregorik (opium tinctur) atau loperamide.
Kadang-kadang, bulking agents yang digunakan pada konstipasi menahun (psillium atau metilselulosa) bisa membantu meringankan diare

Untuk membantu mengeraskan tinja bisa diberikan kaolin, pektin dan attapulgit aktif.

Bila diarenya berat sampai menyebabkan dehidrasi, maka penderita perlu dirawat di rumah sakit dan diberikan cairan pengganti dan garam melalui infus.

Selama tidak muntah dan tidak mual, bisa diberikan larutan yang mengandung air, gula dan garam.

Jumaat, 30 Januari 2009

Pernah dengar..?


"sebutir nasi sama dgn setitis keringat petani"..hmm..korg pnh dgr x ayat tu..?beberapa thn yg lalu..ade iklan mengenai jgn mmbazir mknn..hu..mungkin iklan ni x brape mmbntu kerna hnya skdr omongan diradio..aku pon xmerase ape2 pon psl iklan ni..siap bt lawak lgi.."Eee..geli aa bandingkan peluh org ngn nasi.."hu..korg cmtu..?utk korg nk tau..gmbr tu aku amik dr dpn bilik aku..bukak tingkap je nmpk sawah terbentang luas..waa..nyaman..tenang..
then..bile dh smpi time nk tuai padi tu..ade la byk petani yg turun utk ambil hasil padi..aku terigt blk iklan tu..smbil mkn nasi aku usha diorg bt keje..n lps tu aku perhatikan rmh2 diorg..hhmm..bole dikatekan hmpir sume punyai rmh yg daif..sekadarnya sje..byk bygn yg lintas kt kepala aku..diorg keje keras..tp dpt sket.sebole2nye nk kutik sume beras yg ade..tp aku..?hmm..mknn xsdp je..buang..hhmm..nk nanges jgk aa time tu..sebak..syahdu..menyesal..sob3..
moral of the story..jgn la jdi mcm aku..jdi la seorg yg pndai menghargai pengorbanan org lain..xkire sape dia..dgn cara itu..ia melatih kite utk berfikiran luas n jao sebagaimana perlu bg seorg khalifah Allah..(^_^)

Isnin, 26 Januari 2009

Disney pictures...present...


sebuah filem terbaru..mengisahkan 4 ekor angsa..dlm sebuah adventures..menyelamatkan telur yang telah dicuri..pelbagai rintangan perlu dihadapi..termasuk bertempur ngn manusia terutama penghuni rumah aku..tayangan perdana setiap hari..di depan umah aku..anda bole menikmati filem ini percuma!!segera..jgn anda terlewatkan filem yg sgt menarik diabad ini..(^_^)

Sabtu, 24 Januari 2009

kabar sore....


suatu petang yg menyenangkan..suasana redup menyelubungi bumi Padang..keluar dr rumah keseluruhan pandangan menjadi kuning..cantik sggt..(^_^)

Rabu, 21 Januari 2009

TTM --- Teman Tapi Mesra


wajah2 yg perlu aku hadap setiap isnin dan khamis time tutorial..hu..stlh 18minggu bersama..ada chemis menyambung diantara kami..kdg2 aku rs best dpt belajar dgn org yg mmpunyai ideologi yg berbeza..disamping aku dpt bljr bnda baru..aku dpt sanggah ideologi yg x brape tepat bg aku..hu..
komunikasi yg berkesan adalah :
1. apabila orang lain menyatakan pendapat,dgr dan beri perhatian..
2. apabila ade bantahan,tunggu sampi org tu hbs ckp dl..
3. jgn la rase bangga@menang@riak jika idea kita diterima dan idea dia ditolak..
4. beri kan penghormatan kpd org lain sebagaimana kita mau dihormati diberi kat kite..

Ahad, 18 Januari 2009

WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)

video video

All Music and Content Copyrighted. All rights reserved. © 2009

(Composed by Michael Heart)
Copyright 2009

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

sepi


puitis..
menungkah kenangan..
menjiwai perasaan..
jgn lah menjadi sepi..

Rabu, 14 Januari 2009

~kisah dongeng~



once upon a time..aku tgh menghadiri seminar ni..kt UNAND ats..tibe2 aku di pertemukan dgn nya..pertama kali tgk trus jatuh hati..mungkin sbb dia cute sgt kot..org lain pon cube rebut dia dr aku..akn tetapi aku trus berjuang utk mendptkn nye..dan akhirnye..
aku pon dpt memilikinya..xde yg bole gmbr kn betapa gembira aku time tu..haha..dan skrg dia yg sering menemani aku time org lain x tmnkn aku..time org lain sibuk ngn urusan masing2..dan yg plg best dia yg temankn aku time tido..nak tau sape..?tu yg wane kuning atas katil..name dia mr. zero..hehe..:P..aku bhrp smone yg lebih berjiwa akan ganti kn tmpt mr.zero..:)

Selasa, 13 Januari 2009

Iklan Racun Serangga

Demam Denggi(Dengue Hemorrhagic Fever)

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).

Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

Denggi dan denggi berdarah merupakan penyakit febril akut (acute febrile), dijumpai di kawasan tropika, dengan taburan geografi serupa dengan malaria. Disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae, setiap serotype cukup berbeza menjadikan tiadanya perlindungan bertindan (cross-protection) dan wabak denggi yang disebabkan oleh pelbagai serotype (hyperendemicity) boleh berlaku. Denggi disebarkan kepada manusia oleh nyamuk Aedes aegypti (hanya kadang-kala oleh Aedes albopictus).

Tanda dan gejala

Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bnintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).

Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.

Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.

Diagnosis

Diagnosis denggi kebiasaannya dibuat secara klinikal. Gambaran klasik adalah demam tanpa sumber jangkitan tempatan, bintik-bintik gatal dengan thrombocytopenia dan kemungkinan leukopenia.

Kajian serologi dan PCR (polymerase chain reaction) digunakan bagi mengesahkan diagnosa denggi sekiranya diperlukan secara klinikal.

Rawatan

Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.

Epidemiologi

Wabak pertama berlaku hampir serentak, di Asia, Afrika, dan Amerika Utara pada tahun 1780-an, penyakit tersebut dikenal pasti dan diberi nama pada 1779. Pada awalnya ia tidak merbahaya. Wabak sejagat meletus di di Asia Tenggara sekitar 1950-an, dan pada 1975 DHF telah menjadi sebab utama kematian dikalangan kanak-kanak dikebanyakan negara dikawasan tersebut. Wabak denggi menjadi kebiasaan semenjak 1980-an, pada akhir 1990s denggi merupakan penyakit virus bawaan nyamuk paling utama menjangkiti manusia selepas malaria, terdapat 40 juta kes demam denggi dan beberapa ratus ribu demam denggi berdarah setiap tahun. Pada Februari 2002 terdapat wabak teruk di Rio De Janeiro, membabitkan satu juta penduduk tetapi hanya mengakibatkan enam belas kematian.

Wabak teruk demam denggi biasanya berlaku setiap lima atau enam tahun. Terdapat kecenderungan bahawa sebahagian besar penduduk mudah dijangkiti walaupun berlaku wabak sebelumnya kerana terdapat empat jenis virus denggi dan mereka yang baru memasuki penduduk sasaran, samaada melalui kelahiran atau immigrasi.

Penyakit Demam Denggi mula dilaporkan di Malaysia pada tahun 1902 lagi. Pada tahun 1962, wabak pertama demam denggi berdarah berlaku di Georgetown, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur pada tahun 1973. Semenjak itu, penyakit demam denggi dan demam denggi berdarah telah dikesan berlaku di seluruh negara. Semenjak penyakit demam denggi mula dikesan, ia telah menunjukkan peningkatan yang seiring dengan pertambahan kawasan bandar, pembangunan dan peningkatan kepadatan penduduk. Pada tahun 1991, sebanyak 6628 kes demam denggi dilaporkan di seluruh Malaysia. Pada tahun 1998, sebanyak 27,373 kes demam denggi dilaporkan iaitu peningkatan sebanyak 4 kali ganda dari tahun 1991.

Di Singapura, terdapat 4-5000 kes dilaporkan berkaitan dengan demam denggi atau demam denggi berdarah setiap tahun. Pada tahun 2003, terdapat 6 kematian disebabkan sindrom kejutan denggi. Ianya dipercayai bahawa kes demam denggi yang dilapurkan adalah rendah kerana ia tidak mengendahkan kes subklinikal dan kes di mana pesakit tidak hadir untuk rawatan perubatan. Kadar kematian disebabkan denggi oleh itu dianggarkan kurang daripada 1 dari 1000 kes.

Pencegahan

Pada masa kini tidak terdapat vaksin siap untuk demam denggi flavivirus.

Cara mencegah denggi yang utama adalah menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi. Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga) terbukti berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk.

Penggunaan kelambu dan juga semburan penghalau serangga juga boleh membantu.

Mengenal pasti demam denggi

Demam denggi adalah sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang disebabkan oleh virus denggi dan dibawa oleh nyamuk aedes.

Pada masa ini, tiada ubat khusus untuk merawat penyakit itu kecuali aktiviti pencegahan adalah amat penting.

Antara tanda-tanda demam denggi ialah:

  1. Demam kuat yang mengejut dan berterusan
  2. Bintik merah pada kulit
  3. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala
  4. Berdarah pada badan, hidung dan mulut
  5. Hilang selera makan
  6. Muntah-muntah
  7. Sakit perut

Bagaimana demam denggi berjangkit

  1. Nyamuk aedes membawa kuman deman denggi
  2. Seorang yang sihat digigit oleh nyamuk aedes
  3. Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya.
  4. Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi