selamat datang

Khamis, 21 Mei 2009

Tetamu dari seberang~



Salam..tanggal 14hb mei..
aku diajk oleh NYDP PKPMI utk menyambut student UKM fakulti sains kesihatan bersekutu..meraka yg seramai 26 orang termasuk pensyarah yg mengiringi mereka..(klau slh tlg betulkan(^_^)dlm gmbr kt ats tu adelah pengarah prog..nama dia farid..dia ada kenalan kt padang ni..hu~

Prog pertama diorg kt padang ni adalah bertemu ngn ahli dekanat FK UNAND..sedikit perbincangan n pengenalan ttg unand.n ktorg dpt masukkan ttg status universiti di indonesia.keadaan nya begini..
--pd prog PBL,utk clerkship disediakan 86 minggu..tp klau ikut rule n regulation pd MMC perlu 120 mmgu utk memenuhi syarat..
--akan tetapi hasil produk universiti indonesia sndiri menyatakn bhwa sudah cukp 86 mggu itu kerna dgn sistem PBL kita tlh menjalani prktikal sjk dr kuliah lgi..(skillab)..jd x pyh buang masa utk mencukup kan 120 mmgu tsebut..
--kelebihan touch pasien jgk byk mmbantu dlm pembinaan skill DR keluaran universiti di indonesia..
--jadi masih peringkat pending status kita yg bljr kt cni..

then..lps sume taklimat tu..diorg dihidangkan nasi ampera..sume kelihatan nya berselera makan..hu~ sedap kot bg diorg..

lps hbis makan tu..
kami ikut diorg trus ke unand ats utk jmpe ngn pak rektor..
dlm perjalanan tu ktorg jg tour guide n bkongsi ape yg diorg tnye(byk gile diorg tnye!!huhu..)smpi diats pon di beri taklimat lgi..
hu~
hbs je taklimat tu..diorg nk trus ke bukit tinggi..hmm..berakhir la pertemuan 4 jam kami ngn anak2 malaysia ni..rase terubat rindu sket sbb dpt tetamu..
walaupon hanya 4 jam kami berjumpa,tapi dpt rase kn nikmat nya ukhuwah tu..(^_^)

sedikit renungan..
# Ikhlas.

Ukhuwah seorang muslim terhadap muslim lainnya, haruslah dilandasi dengan keikhlasan kepada Allah SWT. Ukuhwah yang terlahir bukan karena sesuatu yang bersifat keduniaan, atau karena termotivasi oleh kepentingan tertentu. Karena apabila ukhuwah telah tercampur dengan ketidak ikhlasan, maka sudah menjadi hak Allah apabila tidak menerima ukhuwah yang seperti itu.Kisah yang terdapat dalam hadits, yang menceritakan seorang pemuda yang ingin mengunjungi ‘saudara seimannya’ ;

Dari Abu Hurairah ra, bahwa seorang pemuda mengunjungi saudaranya di kota lain. Di tengah perjalanannya, Allah mengutuskan padanya seorang malaikat (yang menyamar). Ketika malaikat tiba padanya, berkata, ‘Wahai pemuda, engkau hendak kemana?’ Ia menjawab, ‘aku ingin bersilaturahim ke tempat saudaraku di kota ini.’ Malaikat bertanya lagi, ‘Apakah maksud kedatanganmu ada kepentingan duniawi yang ingin kau cari?’ Ia menjawab, ‘Tidak, selain hanya karena aku mencintainya karena Allah SWT.’ Kemudian malaikat berkata, ‘sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, diperintahkan untuk menyampaikan kepadamu bahwa Allah telah mencintaimu, sebagaimana kamu mencintai saudaramu tersebut. (HR. Muslim)

menunjukkan bahwa ukhuwah itu harus ikhlas semata-mata cintanya hanya karena Allah. Dan ukhuwah seperti inilah yang akan membuahkan mendapatkan cinta dari Allah SWT.

Tiada ulasan: