selamat datang

Ahad, 22 Ogos 2010

sehelai kanvas putih~~



salam~
telah selamat smpi di tanah air tercinta 17/8..so ape aku buat waktu cuti ni..?memandangkan skrg bulan Ramadhan jadi limit sket la aktiviti luar.sktkt smggu ni pon mmg ddk kat rumah je..kerja x rasmi aku adalah menjaga si baby kat atas tu bila pembantu da balik n bile atuk n nenek dia da penat..nama dia abdullah fahim..dia ni mmg aktif dan agak mengada2(hahaha).dia suka mintak didukung n dibawak jalan2 kat luar rumah..klau x mesti dia mengamuk..hu~

aku terigt sebuah hadis Nabi Muhammad sallah alaihi wasallam yg mafhum nya lbh kurg cmni : "setiap anak adam dilahirkan dlm keadaan fitrah,maka ibubapa lah yg bertanggungjawab menbentuk nya menjadi nasrani, majusi, dan yahudi" (klau slh tlg sesiapa btol kan)..
dr kefahaman hadis ni..seorg anak yg baru lahir mmg bermula dr ellek(zero)..jadi yg berperan mnjadi pembentuk sifat&sikap adalah ibubapa nya..bg aku bukan sj ibubapa tp juga org2 sekeliling nya..(adik bradik,nenek,atuk,pembantu rumah,cikgu tadika).disini diutamakan kpd ibubapa kerna mereka lah 1st hand dlm menempa anak2 mereka..

balik ke cerita fahim..disbbkan parent nye agak sibuk..jadi nenek ngn atuk dia la yg tlg jage kan sementara tggu parent dia balik dr keje..ape yg aku sll bt is tlg bawk dia jln2 kt luar umah..aku da la xde pglmn ngn baby..huhu..so mak aku ajr kn la selalu bertasbih tahmid dan berselawat time bwk dia jln2 supaya fahim ni melekat dgn ayat2 rabbaniah..biar la hati dia dekat dgn tuhan..dia pon suka klau aku tadarus dpn dia..hu~

ape yg aku bt mungkinla x besar efeknya..aku igt mmbantu dlm pembentukan generasi yg lebih baik dr generasi skrg ni..biar lah akar keimanannya tumbuh dr sejak kecil lgi..
igt la hanya Islam menjadi solusi pada tiap masalah yg timbul zaman kita ni..

(^_^)

Tiada ulasan: